ons retourtje zuid-frankrijk

10 juli 2018 momlife, personal

De heenreis

Na twee heerlijke weken Frankrijk zit ik momenteel weer achter mijn laptop in ons kikkerlandje. Dat ons land echt een ‘landje’ is hebben we wel ondervonden tijdens onze reis naar Frankrijk. Na veel vragen over onze reis met twee kinderen, kindvriendelijke stops en de overnachtingen is hier dan een verslag van onze heen- en terugreis. Van te voren wil ik wel even zeggen dat geen reis hetzelfde is, geen kind hetzelfde is en dat dit onze ervaring is. Het lijkt mij trouwens heel leuk om jullie ervaringen/tips te lezen, reageer daarom gerust hoor!

Donderdagnacht, 03:30 uur
De tijd dat wij onze straat uitreden. We hebben ervoor gekozen om rond deze tijd te vertrekken omdat we wilden overnachten en het fijn vonden om het eerste gedeelte in de nacht te rijden. We hadden afgesproken om de kids zo stil en efficiënt mogelijk in de auto te zetten, maar dat plan ging niet op. Mats had direct door dat er iets ging gebeuren en begon na het aankleden met zijn eerste stuiter sessie. Ise vond dit uiterst grappig en lag in een deuk. Twee wakkere, drukke kinderen: top! Nee hoor grapje, wij waren zelf natuurlijk ook aardig hyper dus we vonden het alleen maar leuk. Onze vakantie was begonnen!

Dus, om half 4 reden we weg. Ise viel na een kwartier weer in slaap. Mats daarentegen was om 06:30 uur nog steeds wakker. Hij was duidelijk moe maar toch zat er iets dwars. Dat bleek ook wel want kort daarna spuugde hij flink. Lijkbleek en heel zielig zat hij achterin te jammeren. We stopten direct en hebben bij een grote Autogrill in België snel een kledingwissel gedaan en hem een stukje brood gegeven want hij klaagde om honger. Ik kreeg via instagram de tips om niet teveel zoet en niet teveel zuivel te geven dus een papfles o.i.d leek ons niet zo slim. Het broodje viel gelukkig goed en 10 minuten later viel hij ook in slaap in de auto. We hebben toen 3,5 uur door kunnen rijden terwijl beide kids sliepen!!  Ongelooflijk maar we moesten hen zelfs wakker maken omdat wij zelf echt even onze benen wilde strekken. We kwamen terecht bij een onwijs leuke en vooral kindvriendelijke plek terecht.

– Aire de Service Lorraine Sandaucourt-La Trelle, A31 richting zuiden, tussen Toul en Langres

Op deze parkeerplaats staan mooie poppen van soldaten en houten kanonnen. Mats vond die poppen super interessant natuurlijk. Maar nog fijner was de binnen speelplek waar beide kids even konden uitrazen terwijl paps en mams een grote bak koffie achterover gooide. Tot slot bleek er buiten óók nog een speelplek te zijn waar vooral Mats even helemaal los ging. Echt een aan te raden tussenstop dus!

Tot onze grote verbazing vielen Mats en Ise na deze stop van ruim een uur weer in diepe slaap. Een grote tip trouwens, stop echt minimaal een uur om de kids – tussen hun eventuele slaapjes door- moe te maken. Het is echt het inleveren van de tijd waard.

We hebben toen weer 3 uur kunnen rijden met slapende kinderen. Echt een dikke prima! We hadden afgesproken tot ongeveer 15:00 uur te rijden om vervolgens een fijn hotel te zoeken om te overnachten. Via de app van booking.com boekte ik een hotel in Lyon.

– Séjours & Affaires Lyon Park Lane

Het was een hotel met ruime kamers, en een dik pluspunt: een eigen keukentje in je hotelkamer met een magnetron en twee kookpitten. Daarnaast was de slaapkamer gescheiden van de woonkamer, ook wel heeeeel fijn met twee kinderen.

De kids waren ondanks de lange slaapjes helemaal niet in hun hum in het hotel. Ze huilden veel waardoor we na het eten besloten om met zijn n allen te gaan slapen om 19:30 uur. Deze vlieger ging niet op want Ise heeft ononderbroken gehuild tot 22:00 uur. De volgende ochtend had de arme schat een flink loopoor, ooronsteking was dus de boosdoener en waarschijnlijk ook de reden waarom ze zoveel sliep onderweg.

Om 09:30 uur reden we weg vanuit Lyon en kwamen we eigenlijk direct al in de file terecht (achteraf hadden we eerder weg kunnen gaan maar we hadden betaald voor een ontbijt dus ja, dat sla je dan niet over). Na een uur file in een gelukkig prachtig gebied konden we doorrijden en zijn wij na 2 uur (inclusief file) gestopt bij weer een onwijs leuke tussenstop. (Het liefst hadden we het stuk van 3,5 uur naar de camping trouwens in 1x gereden maar vooral Mats was er na de file een beetje klaar mee).

– Aire de Montélimar Est, A7 richting zuiden tussen Valence en Orange

Hier was vooral het restaurant echt top! Een lopend en uitgebreid buffet met aansluitend een kinderhoekje. Een vloer bedekt met een autobaan, een glijbaan en een tafel met twee stoeltjes, alles wat vooral Mats nodig had. Meerdere magnetrons aanwezig en een ruime toilet met verschoonruimte.

Met een goed gevulde buik hebben we toen de laatste 2 uur gereden. Deze twee uur hebben ze allebei weer geslapen. Over de heenreis heb ik dan ook echt niets te klagen! Vooral slapende kinderen en goed getimede stops (de tankstops daar gelaten).

De terugreis

Zaterdag 7 juli, 13:00 uur
Het liefst wilden wij terug weer in de nacht vertrekken maar helaas kon dit niet omdat wij anders onze borg niet terug konden krijgen. We betaalde deze contant dus we moesten wachten totdat de receptie open zou gaan (als we met creditcard hadden betaald had dit niet gehoeven).

We zijn uitgecheckt om 10:00 uur en besloten om nog even 2 uurtjes te gaan zwemmen om Mats en Ise moe te maken en om stiekem nog heel eventjes te genieten!

Aan het zwembad hebben we een broodje gegeten en om 13:15 uur vertrokken we vanuit onze camping in Zuid-Frankrijk richting Nederland. Vol goede moed, onze kinderen zijn namelijk de allerbeste autoslaper, toch?

Helaas was niets minder waar. Ise viel na 1 uur rijden in slaap maar werd na 45 minuten wakker door Mats die er eigenlijk al snel klaar mee was. Hij bleef roepen om het zwembad/koekjes/filmpjes kijken/op schoot zitten bij mama/ijsjes eten etc. Er was geen houden aan dus stopten we na ruim 2 uur rijden bij een klein parkeerterrein met wel een groot aanbod aan winkels/restaurants, inclusief een McDonald’s.

– Aire de latitude 45, A7 richting noorden Pont-de-l’Isère

Gelukkig was er ook een speeltuintje aanwezig en hebben ze beide even kunnen bewegen terwijl wij nog even genoten van wat Franse zonnestralen.

We gingen de weg weer op en hoopte op twee slapende kinderen want ze hadden overigens allebei hun middagslaapje overgeslagen. Mats had duidelijke andere plannen dus voor hem hebben we toen een filmpje aangezet. Hier werd hij gelukkig rustig van. Ise had ook een ander idee en bleef wakker maar had natuurlijk nog geen interesse in een Bob de Bouwer film. Ze heeft 2,5 uur gepiept en ik dus 2,5 uur lang op hete kolen gezeten. Toch zijn we doorgereden want we wilden het liefst de terugreis in 1x doen. Ik voelde toen al een beetje aan dat dit waarschijnlijk niet ging lukken.

Rond 18:30 uur hadden we allemaal honger en zijn we gestopt bij een McDonald’s in een dorpje naast de snelweg. We konden geen goed stopplek vinden binnen een half uur dus we hebben gewoon een afslag genomen (lees: we waren er klaar mee haha). We hebben gegeten, de kids laten spelen en om half 8 zaten we weer in de auto. We gaven hen beide een warme fles melk en elkaar een high five, op naar huis met twee slapende engeltjes.

Haha, we thought so. Na 3 uur rijden waren ze allebei nog steeds wakker, heb ik 20x filmpjes gewisseld voor Mats (ik heb alle pedagogische regels laten varen en elke wens van Mats zonder weerwoord uitgevoerd) en waren we door alle soepstengels/koekjes en andere redmiddelen heen. Het begon donker te worden en vooral ik was op. Ik zat meer achterstevoren met mijn armen in alle bochten dan dat ik mij samen met Jorg op de weg kon focussen. Toen ik bij een plasstop boven zo’n vies gat in de grond hing was ik er klaar mee. Ik wilde overnachten en wel meteen! Jorg was het er eerst niet mee eens want hij wilde graag doorrijden maar ik vond het (naast die engeltjes in de auto) in het pikkedonker niet meer veilig om door de rijden. Ik wilde naar bed, ons hele gezin opladen voor de tweede helft van de reis.

Weer via booking.com heb ik een hotel geboekt in Nancy. Ik boekte om 22:30 uur en om 22:40 uur stonden we al voor de deur van het hotel.

– Hotel Cerise Nancy

Echt een mega aanrader dit hotel, mocht je willen overnachten tijdens je terugreis vanuit bijvoorbeeld het zuiden van Frankrijk. We konden gratis parkeren op hun privéterrein, werden hartelijk ontvangen met ons ziel onder onze arm en we hadden na 5 minuten een kamer op de begane grond. Die lieve fransman zag de ernst op onze gezichten denk ik. Een kamer met een tweepersoonsbed en een zwevend eenpersoonsbed aan de muur, helemaal prima want Ise kon in het campingbedje slapen. (tip: neem als het past in de auto een eigen campingbedje mee, deze hebben we bij beide hotels niet bij kunnen boeken) We zijn in onze kloffies gaan slapen want een overnachtings tas hadden we niet maar dat maakte allemaal niet meer uit. Mats zong nog 2x olifantje in het bos en 1x alle eendjes zwemmen in het water en daarna hebben we heerlijk geslapen.

We vertrokken om 09:30 uur na een heerlijk ontbijt vanaf Nancy. Nog maar 5,5 uur te gaan! Het was de slaaptijd van Ise dus we hadden nogmaals goede hoop. Ze viel direct in slaap maar schrok na 30 minuten weer wakker door broerlief. Hij tetterde net iets te hard dat hij een vliegtuig in de lucht zag vliegen. Het feest van de dag ervoor herhaalde zich dus. Ik kan nog veel vertellen over deze laatste uurtjes maar ik denk dat jullie het zelf wel in kunnen vullen. Ze hebben simpelweg niet meer geslapen en wilden net zo graag naar huis als ons. We zijn onderweg nog even gestopt om te eten en te tanken maar deze stops vielen erg tegen en zijn eigenlijk niet de moeite om te delen.

De terugreis was gewoon compleet het tegenovergestelde van de heenreis en dat is helemaal niet erg, dat kan. Fijn was het niet maar gelukkig wegen de herinneringen aan de geweldige vakantie vele malen zwaarder dus laat je vooral niet afschrikken. Volgend jaar gaan wij ook gewoon weer richting het zuiden.

We kwamen uiteindelijk om 16:00 uur thuis. Mats reageerde euforisch toen hij zijn Toet Toet Auto speelgoed weer zag. Toen ik hem zo ontzettend blij zag spelen met Ise er hupsend omheen omdat ze blij was dat ze weer kon kruipen was ik de hele helse rit alweer vergeten.

Mochten jullie nog vragen hebben, reageer of mail gerust!

Liefs Danielle

Ps. Ik heb zelf geen rijbewijs trouwens dus Jorg heeft alles zelf gereden. Mocht je mijn blog lezen lief (duh!), ik ben trots op jou!

6 Replies to “ons retourtje zuid-frankrijk”

1. Anique schreef:

Good job! Leuk om te lezen! Ik snap helemaal dat je een overnachting hebt gedaan de terugreis. Zo geappt om te lezen over de eerste stopplek, want dat herinner ik me gewoon als kind zijnde!

2. Astrid schreef:

Geweldig leuk geschreven weer! Echt zo leuk om jullie belevenissen met 2 peuters te lezen!

3. Anneroos van der Togt schreef:

Leuk om te lezen!! Je schrijft echt super leuk 🙂 wat fijn dat de heenreis zo goed ging!
    Wij zijn heel erg benieuwd hoe het bij ons zal gaan over een maand.. dan tuffen wij naar het zuiden met ons kleintje

• daniëlle schreef:

Wat lief dank je wel! Wat een heerlijk vooruitzicht. Komt vast goed, ik dacht continu: wat is het ergste wat er nu kan gebeuren? Twee krijsende kinderen achterin. Naja dan stoppen we gewoon!